Het doel van de aansluitingsmonitor is hbo en vo/mbo een spiegel voor te houden, die hen in staat stelt de kwaliteit van de aansluiting in het hbo te bewaken en te verbeteren. De aansluitingsmonitor brengt in beeld hoe studenten de aansluiting tussen vooropleiding of voortraject ervaren en geeft informatie over de factoren die van invloed zijn op een goede aansluiting. Er wordt gerapporteerd op drie aggregatieniveaus: instellingen (VO, MBO en HBO), HBO-opleidingen en toeleverende scholen.
In december 2010 / januari 2011 heeft de werkgroep Aansluitingsmonitor wederom het tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoek van de Aansluitingsmonitor onder propedeuse studenten georganiseerd bij 6 grotere hogescholen in Noord – Oost Nederland.
In de vragenlijst zijn de volgende factoren opgenomen:
- Aansluiting vaardigheden
- Aansluiting vakken
- Tevredenheid mbt voorlichting door vooropleiding en opleiding
- Tevredenheid over studiekeuzegesprekken
- Mate van tevredenheid eerste 4 maanden: sociale en academische integratie
- Motivatie student: intrinsiek en extrinsiek
- Aspecten van vasthoudendheid bij opleiding na 4 maanden
- Intentie om te blijven bij de opleiding na 4 maanden
Studenten hadden de mogelijkheid hun vragenlijst als pdf op te slaan en deze te bespreken in een studieloopbaangesprek met de SLB-docent. De resultaten van het onderzoek zijn op de volgende wijze verspreid:
- Maatwerkrapportages naar alle opleidingen (april 2011)
- Samenvatting van maatwerkrapportages opleidingen per hogeschool (maart 2011)
- Vergelijkende rapportages havo– vwo – mbo instroom (maatwerkrapportage tabellen hbo opleiding, havisten versus mbo maatwerk, havisten versus vwo-ers maatwerkrapport AM 2010-2011 )
- Maatwerkrapportages naar alle havo/vwo scholen binnen het Aansluitingsnetwerk (mei 2011)
- Vergelijkende rapportage Fricolore scholen (november 2011)
- Verdiepende eindrapportage (december 2011)
- Uitvalrapportage monitor 2012 en Handreiking uitvalrapportages Aansluitingsmonitor 2012
Enkele interessante uitkomsten van de eindrapportage van december 2011:
- Uit de verdiepende eindrapportage blijkt dat twee factoren een aantoonbare positieve invloed hebben op intentie van student om bij de opleiding te blijven. Dit zijn:
- Inhoudelijke voorlichting door de opleiding
- Aspecten van academische integratie, o.a. contact met docenten en studiebegeleiding
- Resultaten van interventies:
- Duitse studenten vergeleken met overige instroom
- Effecten van studiekeuzegesprekken bij enkele opleidingen
- Effecten van nieuwe schoolexamenvakken: Onderzoek en ontwerpen (O&O), Natuur, Leven en Technologie (NLT) en Wiskunde D (WD)
Voor meer informatie: Jelle Nauta.